انقلاب نامه

بی تو ما ماندیم و راهی ناتمام

انقلاب نامه

بی تو ما ماندیم و راهی ناتمام

بازخوانی مواضع و اصولی که رهبران نهضت در ابتدای انقلاب بیان کردند
بایگانی

حضور فعال روحانیت در مسائل اجتماعی

چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۴۹ ب.ظ

تیرماه 31 در آن موقع من بر حسب معمول که ماه های تیر و مرداد را به اصفهان می آمدم، اصفهان بودم وقتی که قوام السلطنه آن ... معروف خودش را خواند و من شنیدم، بی اختیار از خانه آمدم بیرون، برای من آن حالت خیلی جالب است که اصلا نمی دانستم به کدام سو می روم؟ می دانستم، که نباید در خانه باشم، باید بیرون بیایم آمدم بیرون سراغ گرفتیم، آقا حرکتی؟ تلاشی؟ کجا؟ مرکزیتی؟ آمدیم طبق سنت قدیم به سمت تلگرافخانه در دروازه دولت، دیدیم که آنجا اجتماعی هست، رفتم توی تلگرافخانه که قرار بود در آنجا سخنرانی باشد، آنجا یک سخنرانی به عهده گرفتم، مسئله کانال سوئز مطرح بود، مسئله نفت در این طرف خاورمیانه، کانال سوئز آن طرف خاورمیانه، اینها را تحلیل کردم در یک تحلیل سیاسی و برای برشوراندن مردم، و ستاد اعتصاب تشکیل شد. در یکی از این بالاخانه های روبروی تلگرافخانه که حالا خرابش کرده اند، هشت نفری عضو این ستاد شدند و کارها به راه افتاد تا روز 29 تیر(که همه آنها با تاریخ آشنا هستید، می دانید که در اصفهان برخورد روز 29 تیر شد نه 30 تیر) در روز 29 تیر روحانیت در صحنه حضور پیدا کرد ، مرحوم حاج شیخ محمد رضای جرقویه ای یک عالم تنومند ثمینی بود(که در عین حال روشنفکر هم بود) ایشان از مدرسه صدر(که در آن مدرسه مدرس بود) با طلاب و عده ای از اهل علم حرکت کردند، آمدند به میدان اعتصاب و در همان زد و خوردها ایشان افتاد ضربه خورد(خیلی های دیگر) پس روحانیت در صحنه حضور داشت. حضور فعال، حضور بسیج کننده نیروهای مردمی، خیلی گروهها دیگر هم حضور داشتند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۱
موذن جامعه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی